Penyapu Lidi, Penyapu Bulu Ayam dan Selembar Kain


Penyapu Lidi, Penyapu Bulu Ayam dan Selembar Kain

Korang ingat tak pepatah "bersatu teguh, bercerai roboh"? Cuba kaitkan dengan paparan Haw yang lalu (disini) berkaitan lidi, bulu ayam dan benang. Agak-agak kalian faham ke mesej yang Haw nak sampaikan?

Lidi, jika bersatu menjadi penyapu yang hebat. Mana ada lidi yang dapat digunakan untuk menyapu sampah dihalaman jika tidak bersatu sebagai penyapu?.

Bulu ayam pun begitu juga. Jika dikumpul bisa menjadi pembuang habuk dirumah. Dibuat bantal-bantal yang gebu dan selesa untuk merehatkan kita.

Benang! Lagi hebat. Boleh dibuat kain, menyulam dan sebagainya dengan belbagai corak dan warna. Dibuat batik, songket dan sebagainya.

Apakah ikhtibarnya kepada blogger? Moral yang boleh diambil sebenarnya adalah, jika kita para blogger saling bantu-membantu, insyaAllah kejayaan yang lebih besar mampu dikecapi. Asalnya lidi, bulu ayam dan benang tidak dilihat orang. Tapi kini, adalah antara produk keperluan yang sentiasa dicari.

Sebagai contoh, peningkatan "traffic" yang kalian kecapi dulu dan kini sangat berbeza setelah bersatu di dalam program persahabatan yang Haw anjurkan (M@T@HaW Friendship Award).

Previous
Next Post »