Traffic Sources at Blogger Stats

Ruang Statistik

Setelah berjinak-jinak dengan alam blog, secara tak langsung memeriksa url yang terpapar diruangan statistik (Traffic Sources) telah menjadi kebiasaan.

Antara alasan mengapa saya lakukan ini adalah untuk melihat berapa banyak traffic yang telah datang. Biasanya url-url yang banyak menyinggah ini lah yang menjadi pilihan utama saya untuk membalas berkunjung kesana. Sebagai tanda terima kasih, saya akan tinggalkan komen, samada di entry, shoutbox dan sebagainya. Jika saya berkenan, saya akan melanggan url tersebut serta menghadiahkan M@T@Haw Friendship Award sebagai tanda persahabatan. 

Selain itu, saya juga mudah mengesan jika ada url baru yang datang menyinggah. Ini memudahkan saya untuk mencari kenalan baru. Secara tak langsung ia dapat membantu meningkatkan lagi jumlah traffic apabila ikatan persahabatan mula terjalin.

Tapi awas, tidak semua url tersebut berniat baik. Adakalanya, ia hanya singgah atas sebab yang tak baik. Mereka mungkin hendak mencuri hasil karya kita. Mereka juga mungkin datang untuk menggodam (hacker) dan sebagainya. Oleh itu, berhati-hatilah dan sentiasa berwaspada.

Kesimpulannya, dengan selalu menjenguk ruangan statistik memberi banyak kebaikan. Kita mudah menghidu masalah, mencari kawan serta dapat membalas jasa mereka yang berjasa.

Previous
Next Post »